آزادوار شهری به قدمت تاریخ

 مردم نخستين روستاي اينترنتي ايران چه مي كنند

اينترنت در كشور ما نخستين بار از اواخر دهه 70 شمسي به روستاها راه يافت و يكي از روستاهاي اطراف گرگان مركز استان گلستان اولين پايگاهي بود كه در پنجم خردادماه 1383 شاهد افتتاح رسمي مركز جامع خدمات كاربردي ارتباطات و فناوري اطلاعات بود.

اين مراسم با حضور 'سيداحمد معتمدي' وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات وقت و مسئولان استان گلستان در روستاي قرن آباد برگزار شد تا نويد دهنده تحولي اساسي در راه گسترش اينترنت در ايران و بهره گيري از آن در روستاها باشد.

اين طرح به همت و ابتكار 'علي اكبر جلالي' با هدف معرفي اولين روستاي اينترنتي در ايران اجرا شد.

جلالي در باره اين تجربه خود مي گويد: سال 1379 بود كه در صدد برآمديم براي اولين بار كامپيوتر را به ميان روستائيان ببريم و تصميم گرفتيم اين كار را ابتدا از روستاي اجدادي‌مان، 'شاهكوه' از توابع شاهرود در استان سمنان آغاز كنيم.

وي مي افزايد: حدود 20 كامپيوتر را با هدف آشنايي مردم با كاركردهاي ساده اين دستگاه وارد روستا كرديم. بتدريج استقبال مردم از حضور كامپيوتر در روستا بالا رفت و ما هم سعي مي كرديم به نوعي ارتباط ميان روستائيان و جامعه اينترنتي را بيشتر كنيم. به همين دليل، به ميان مردم مي‌رفتيم و با آنان گفت‌وگو مي‌كرديم. جلالي در اين زمينه به بيان خاطره اي مي پردازد و مي گويد:' يك روز به مسجد روستا رفتيم و يك جلسه توجيهي درباره حضور اينترنت در روستا برگزار كرديم. از مزايا و ضررهاي وجود اينترنت در روستا گفتيم اما پس از جلسه متوجه شديم روستائيان حتي در گفتن واژه اينترنت هم مشكل دارند.'

وي مي افزايد: يكي دو سالي به روستائيان آموزش داديم و پس از آن از مردم امتحان مي‌گرفتيم و مدرك صادر مي‌كرديم. پس از مدتي سعي كرديم قشلاق روستائيان شاهكوه را مورد نظر بگيريم.

قشلاق روستاييان شاهكوه، روستاي قرن‌آباد در اطراف شهر گرگان بود، همانجايي كه افتخار اولين روستاي اينترنتي ايران را به نام خود ثبت كرده است.

دكتر جلالي در اين باره مي گويد:'با توجه به آشنايي مردم شاهكوه با اينترنت و اقداماتي كه در قرن آباد صورت گرفت، اين روستا مدتي بعد به اولين مركزITC روستايي بدل شد.'

وي ادامه مي دهد: ابتدا قرار بود اين مركز به كتابخانه ديجيتالي تبديل شود اما به دليل استقبال بالاي مردم مركز ITCرا در آنجا راه‌اندازي كرديم. در اين زمينه كار به جايي رسيد كه قرن آباد به عنوان اولين مركز ITCروستايي در دنيا شناخته شد و جايزه ويژه نوآوري و خلاقيت در منطقه آسياي سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) را دريافت كرد.

به گفته دكتر جلالي، حدود يك سال ونيم پس از راه اندازي مركز اطلاعات و ارتباطات (ICT) روستايي در روستاي قرن‌آباد، اين روستا از نظر اقتصادي 40درصد و از نظر روابط اجتماعي 60درصد رشد را به ثبت رساند.

وي در اين باره توضيح مي دهد: به عنوان مثال تأسيس اين مركز در قرن‌آباد و مشغول بودن فرزندان اهالي روستا و روستاهاي اطراف در آنها باعث شد كه برخي از روستاها كه ده ‌ها سال با يكديگر اختلاف داشتند به صلح و دوستي روي بياورند.

جلالي، افزايش تعداد گردشگران داخلي و خارجي كه براي ديدن و بررسي تاثير تكنولوژي هاي اطلاعات و ارتباطات در ميان روستاييان به اين روستا سفر مي كنند را نيز بي سابقه خوانده و مي گويد: همين روستاي قرن‌آباد سالانه حدود 5 هزار نفر بازديدكننده دارد و اهالي روستاهاي اطراف هفته‌اي چندين بار براي ارتباط‌ به روستاي قرن‌آباد مراجعه مي‌كنند. افراد بسياري از كشورهاي مختلف جهان از جمله كانادا نيز براي بررسي‌هاي تحقيقي و بحث توريسم و گردشگري در منطقه قرن‌‌آباد حضور فعال داشته اند.

شاهكوهي ها سايتي به نام http://shahkooh.com دارند كه بر پيشاني آن به زبان انگليسي، افتخار 'اولين روستاي اينترنتي در ايران' نقش بسته است.
هدف اصلي سايت 'شاهكوه' بالابردن سطح دانش رايانه اي مردم منطقه به منظور توانا شدن همه آنان در استفاده از كامپيوتر و اينترنت و بكارگيري آن در انجام امور خود و نيز، تبديل شاهكوه به قطب فناوري اطلاعات در ايران اعلام شده است.
گفته مي شود اين سايت تاكنون ميليونها بازديدكننده داشته و سرعت اينترنت در اين روستا نيز بيشتر از متوسط ايران است.

بنا به گزارشها، در اين روستا از مدتها پيش خدمات دوركاري ارايه مي شود و برخي از جوانان، از درون خانه در قرن آباد به انجام وظايف خود يا پيگيري امورشان به صورت اينترنتي در شهرها مي پردازند.

پيشرفتهاي اين روستا در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات آن را نماد موفقيت فن آوري اطلاعات در كشور تبديل كرده و به راه اندازي بيش از 10 هزار دفتر ITC در روستاهاي ايران منجر شده است.

اين وضعيت موجب شده است امروزه بسياري از روستاهاي كشور داراي پايگاههاي خبري و مراكز ارايه خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات باشند و هر روز پيوند بيشتري ميان مردم و اينترنت برقرار شود.

كارشناسان معتقدند در حال حاضر نيمي از جمعيت جهان در مناطق روستايي و جوامع دور افتاده و پرت ساكن هستند.اين سه ونيم ميليارد نفر جمعيت - شامل وابستگان فقيرتر، بي سوادتر و محروم تر شهرنشين ها هستند. در واقع، آخرين آمار ها نشان مي دهد كه بيش از 70درصد جمعيت 4/1ميليارد نفري مردم بي نهايت فقير جهان درحال توسعه در مناطق روستايي زندگي مي كنند. آنها همچنين درزمره كساني محسوب مي شوند كه از حداقل امتيازات فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات بهره مي برند.

اين در حالي است كه فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات و ابزار الكترونيكي، نقشي موثر در پيشبرد خدمات دولتي و اجتماعي در روستاها مانند مراقبت هاي بهداشتي و كمك به تامين آب شرب سالم و سيستم تخليه فاضلاب، آموزش، غذا و مسكن، بهبود سلامت مادران و كاهش مرگ و مير كودكان، تقويت زنان و افراد آسيب پذيرتر جامعه و تضمين ثبات محيط ايفا مي كنند.

شعاري كه امسال براي روز جهاني مخابرات و جامعه اطلاعاتي( 17ماه مه /27اردي بهشت) از سوي شوراي اتحاديه جهاني مخابرات انتخاب و براي آن برنامه ريزي شده است نيز همين هدف را دنبال مي كند:' زندگي بهتر در جوامع روستايي با فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات.

معرفی مرکز

اولین مرکز جامع خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی کشور به منظور ایجاد بستر مناسب جهت ارائه خدمات سازمان ها ، نهاد ها و دستگاه های دولتی به روستاییان و ایجاد محیطی برای آموزش ، پژوهش و اشتغال زایی در روستای قرن آباد از توابع شهرستان گرگان در استان گلستان در تاریخ 5 خردادماه 1383 افتتاح شده است.

این مرکز پروژه ای است که با خودیاری مردم روستای قرن آباد و با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، شرکت مخابرات استان گلستان و مشارکت شرکت های خصوصی ایجاد گردیده است.

این مرکز با چشم انداز توسعه اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی با بهره گیری از دستاوردهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات احداث شده است.

در این مرکز امکاناتی فراهم شده است تا کلیه سازمان های دولتی خدمات خود را به صورت یکجا و متمرکز به روستاییان ارائه دهند و این مرکز نقطه اتصال دولت الکترونیک باشد علاوه برآن مرکز محلی برای دسترسی روستاییان به آموزش های مجازی ، کتابخانه مجازی ، تجارت الکترونیکی ، بانکداری الکترونیکی ، کاراز راه دور و سایر خدمات نوین که در سایر شهرها از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال توسعه است می باشد.

 

 

چشم انداز : ورود به جامعه اطلاعاتی و عصر مجازی فردا

 

ماموریت : ارائه خدمات دولتی وبخش خصوصی در روستا همزمان با بستر سازی برای آموزش ، ترویج ، اشتغال، تجارت و بهداشت درجهت رفاه و ارتقاء زندگی روستاییان

این مرکز در دو طبقه که هر طبقه آن 280 متر مربع وسعت دارد ساخته شده است.

 

 

 

منبع :تابناك

 

 

 

 

 

 

 

 

ادرس سایت روستاها

 

 

 

http://shahkooh.com/

 

 

 

 

http://www.gharnabad.com/

 

 

 

 

 

 


نویسنده: داود ׀ تاریخ: یک شنبه 1 خرداد 1390برچسب:مردم ,نخستين ,روستاي ,اينترنتي ,ايران,قرن آباد,شاهكوهي, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تمامی حقوق برای سایت روستای آزادوار محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است